Stránka histórie slovenského závesného lietania


Výsledky   Fotogaléria   Návrat

Majstrovstvá Slovenska v závesnom lietaní 2000

Je zaujímavé sledovať, ako sa v určitých obdobiach ľudské aktivity sťahujú z miesta na miesto. Pred 4 rokmi som v takmto článku na úvod napísal, že si už nevieme predstaviť majstrovstvá Slovenska bez súťaže na Straníku, teraz môžem napísať, že si to bez Straníka vieme predstaviť veľmi dobre, pretože všetky tri časti seriálu sa konali na Pohroní medzi Banskou Bystricou a Podbrezovou.

29.4.2000 sa v Selciach nad Banskou Bystricou zišlo 18 tituluchtivých rogalistov a po registrácii vyrazili na Podkonické Pleše. Juhovýchodný vietor a málo oblačné počasie dávali predpoklad slušného kola a preto sa po vypísaní disciplíny Pleše-P. Diel-Jasenie-Pleše v dĺžke 42 km vydal na trať ako prvý Jožko Kuník. Teda chcel sa vydať, ale počasie ešte nepustilo. Jožko pristál pod kopcom a z dôvodov nám neznámym odmietal vývoz na kopec. Hodinu po ňom odštartovala ďalšia várka reprezentantov v poradí Fero Nizner,  J. Sladký a Bohuš Kolesár, ale ani tí nepresvedčili a mali čo robiť, aby do konca okna (16.00) stihli byť znovu na štarte. Zvyšní piloti štartujúci o ďalšiu polhodinu neskôr už takí rýchli neboli a tak sa nakoniec na traťpo svojom druhom štarte  vydali len traja hore zmienení reprezentanti. Po trati prvý pristál Bohuš pod Panským Dielom, Fero to vzdal v Jasenove a jediný sa po dvaapolhodinovom lete v cieli zjavil Juro Sladký. Nakoniec sa celá námaha ukázala ako zbytočná, pretože Jožo Kuník podal protest kvôli nedodržanému času vývozu a ten bol pre upokojenie situácie prijatý. Jožo mal totiž veľmi zlú náladu, pretože pri pristátí zlomil nábežku na svojom stroji.

Zlú náladu mali na ďalší deň aj ostatní piloti, pretože počasie sa zhoršilo, umožnilo síce svahovanie na Plešiach a Vysokej, ale nie prelet a pondelok bol už úplne zabitý. Domov sme odchádzali bez odlietaného platného kola a v duchu sme sa hnevali na Joža, ktorý to zapríčinil.

Pri našom stretnutí o týždeň neskoršie bolo zrejmé, že aj Joža to mrzí, lebo sa vyjadroval omnoho zmierlivejšie, ale hlavne, počasie nás odmenilo peknými preletovými podmienkami. 6.5. sme si vypísali optimistických 88 km v podobe trate Pleše-Polomka-Podkonice – a takmer sme to urobili. Je pravda, že zachytávanie sa na Plešiach nebolo jednoduché , podarilo sa to len 6 zo 14 pilotov, pričom dva pokusy nezužitkoval ani taký majster slabých podmienok aký je Fero Nizner, ale podmienky na trati boli fantastické. Letel som za Jožom a duchu som hútal, čo sa mu nepáči na jeho Stealthe. Neustále bol predo mnou a mal som čo robiť, aby som držal jeho tempo. Medzi Medzibrodom, Breznom a Polomkou sa vytvoril rozsiahly mrak, ktorý umožňoval použiť techniku delfínovania a Jožo sa ňou nechal trochu rozmaznať . Za Breznom nezobral jeden stupák. Ja som ho zobral a potom som sa v základni triasol od chladu, ale na otočnom bode som bol pred Jožom. Na ceste späť sa začalo prejavovať údolné prúdenie, zosilnel západný vietor a mrak nad Breznom už plakal. K ďalšiemu som už nedoletel a ustlal som si pri motoreste Nemecká.  

Slovensko 2. kolo, 6.5.2000, Pleše

1. Sladký            77,8 km            849 b

2. Kuník              74,2 km            817 b

3. Kolesár            62,9 km            683 b  

7.5. to malo byť ešte lepšie a tak sme sa s nadšením dohodli na veľkej disciplíne Pleše-K. hoľa-S.Ľupča so vzdialenosťou 130,9 km, ktorú ešte žiadny slovenský pilot nezvládol. Mali sme veľké oči. Úspešnosť uchytenia sa bola síce lepšia ako deň predtým (8 zo 14) ale na trase bolo treba bojovať. Tentoraz som letel s Ferom medzi prvými, uchytili sme sa a preskočili dozadu do hôr, kde sa vytvárali pekné kumuly. Keď sme boli pod nimi, začali mi pripomínať peknú ale hlúpu ženu. Tvary pekné ale obsah žiadny. Postupovali sme v tých bublinách veľmi pomaly a medzitým sa opäť zatieňovala oblasť južne od Chopku. Stihli sme to síce ešte pred prehánkou, ale od Braväcova to už bol len čistý doklz a spoločne s Ferom sme to položili pri Závadke. Pristávali sme na jednej lúke v priebehu asi 20 sekúnd, Fero smerom na východ, ja na západ. Hádajte, kto mal vydarenejšie pristátie.

Slovensko 3. kolo, 7.5.2000, Pleše

1.-2. Nizner                    47,9 km            900

1.-2. Sladký                  47,9 km            900

3. –5. A. Pavelka         37,1 km            711

3.-5. Kolesár                 37,1 km            711

3.-5. Hloušek                37,1 km            711  

V pondelok 8.5. sme boli poučení predpoveďou aj skúsenosťami predchádzajúcich dní a disciplínu sme až pod Chopok neťahali. Bola pekná kompaktná a krátka, ako sa na posledný deň súťaže patrí. Tých 39 km medzi Plešami, Lopejom a S. Ľupčou mali zvládnuť viacerí.  Iste bol o tom presvedčený aj Jožo Kuník, keď znovu štartoval ako prvý. Nasledoval som ho a po 10 min som to už balil na pristávačke a súril Anku Nociarovú, aby po mňa rýchlo prišla. Všetci ostatní sa medzitým začali chytať a tak sa stalo, že keď som dorazil na štart, bol som tam už len so štartérom. Všetci boli vo vzduchu a severovýchodne od Lopeja sa začala tvoriť prvá z predpovedaných búrok.

Vedle som, že sa musím ponáhľať a tak som po štarte a nastúpaní do základne okamžite vyrazil priamo smerom na Lopej. Pri Medzibrode som stretol Fera, ktorý bol už po obrátke a mňa ešte čakal let k otočnému bodu do bezprostrednej blízkosti búrky. Chvíľu to vyzeralo, že pri ňom pristanem ale potom som sa zdvihol, ofotil a pri Jasení som sa stretol s Tonom Pavelkom a Vladom Kašparom, ktorý letel mimo súťaž. Situácia vo vzduchu sa medzitým vyvinula tak, že v spodných vrstvách prúdil od búrky za Lopejom studený vzduch od východu smerom k Bystrici a v horných vrstvách prevládalo nedregionálne západné prúdenie. V tomto bordeli sme sa uchytávali a jeden druhého sme obdivovali, že to tam vydržíme. Vlado Kašpar na zemi neskoršie povedal, že ostal v tej turbulencii len preto, že tam videl nás dvoch. Ja som bol rovnakej mienky a keď som videl od juhozápadu približovať sa ďalší búrkový mrak s vypadávajúcimi zrážkami, ktorý hrozil zahradiť mi cestu k cieľu, dlho smo neváhal, napol som priečnik a vyrazil proti vetru. Pristál som pri Lučatíne a obdivoval Vlasta Hlouška a Tona Pavelku, ktorí mali viac trpezlivosti a odvahy a ostali v tom stúpaní. Preleteli ma o kilometer ale u Vlastíka šlo zrejme o omyl, pretože tesne pred jeho pristátím som najprv začul víťazoslávne: Jsem v cíli! a potom zúfalé : Klamnej cíl! K Ferovi, ktorý už bol dávno v cieli sa nakoniec dotiahol aj Vlado Kašpar, ktorý to so svojím návratom na popredné miesta zrejme myslí vážne.

Slovensko 4. kolo 8.5.2000, Pleše

1. Nizner                       39,3 km            1:33:11 hod.      939 b

2.-3.  A. Pavelka            36,8 km                                      725 b

2.-3.  Hloušek               36,8 km                                       725 b

4. Kolesár                     36,3 km                                       716 b

Keďže sme mali za sebou len tri platné kolá, chceli sme si ešte zorganizovať lietanie na Martinských holiach, ale počasie sa v júni veľmi nepodarilo a na dokončenie majstrovstiev nám ostával len Pohár Podbrezovej v auguste.

Vďaka tomu, že si tu Česi robili svoje majstrovstvá, zišla sa tu veľmi slušná konkurencia 79 pilotov z Čiech, Maďarska a Slovenska.

Slovenskí piloti nastúpili do už prakticky rozbehnutej súťaže, pretože českí piloti tu lietali svoje majstrovstvá od 11. augusta a vyšlo im niekoľko veľmi pekných dní. Jedna disciplína merala viac ako 90 km a niekoľko pilotov dosiahlo cieľ.

16. augusta sme teda boli na Kráľovej holi a komisia pilotov (Vyhnalík, Sladký, Borovszky) na silný nátlak Borovszkeho rozhodla o 98,8 km dlhej disciplíne K. hoľa-Skalka-K.hoľa-Polomka aj napriek predpovedi miestnych búrok. Tie aj skutočne prišli, pretože piloti, ktorí dlho otáľali so štartom, už museli letieť ďaleko nad údolím Hrona, aby sa búrke vyhli.  Čelo pelotónu, v ktorom som bol aj ja, sa zatiaľ úspešne prebojúvalo na západ až prišla kríza pri preskoku údolia Bacúchu. Úbočia nad Braväcovom nedávali a tak ako prvý hlásil pristátie práve v Braväcove Jožo Kuník. Po márnom boji na úbočiach som sa aj ja odovzdane rozhodol v malej výške letieť nad Braväcovo a nájsť si tam bezpečné miesto na pristátie. Našiel som malú rozbitú plusovú nulu a o chvíľu sa ku mne pripojil aj Pedro Nedoma a spolu sme si niekoľko minút úspešne prekážali, kým sme nastúpali asi 50 metrov. Všetci dookola krachovali, len asi kilometer od nás na západ krúžil Dan Vyhnalík v nevýraznom stupáku. Rýchlo som zhodnotil situáciu nad našimi hlavami, kde sa vytvárali malé cmurky a rozhodol som sa aj napriek malej výške preskočiť k Danovi. Mal som šťastie, vzduch bol dobrý a cestou to vôbec nepadalo, skôr máličko stúpalo. Pohrdol som aj Danovým stupákom a letel som ešte kilometer ďalej, kde to odrazu buchlo hore 2-3 metrami. Do minúty bol na ceste ku mne aj Dan aj Pedro. Pedro to už nestihol a na dôvažok mal aj tú smolu, že na lúke pod nami zle odhadol smer vetra a pri pristáti predviedol slušné salto. S Danom sme vystúpali až do základne a k otočnému bodu sme sa vďaka krásnemu počasiu, ktoré sa na tomto úseku trate vytvorilo, dostali bez akýchkoľvek problémov. Na ceste späť sme ale posledné stúpanie chytili nad východným okrajom Brezna, kde mal Dan viac šťastia a prestúpal ma o 200 metrov, takže mal aj dlhší doklz.  

Slovensko 4. kolo,  16.8.200, K. hoľa                         Pohár Podbrezovej, 1. kolo

1. Sladký                      60,9 km            701 b                1. Vyhnalík            64,3 km            325 b

2. Nizner                       31,1 km            510 b                2. Sladký               60,9 km            314 b

3. Kuník                        25,4 km            465 b                 3. Nedoma            31,8 km            239 b

Nasledujúci deň sa počasie v oblasti K. hole takmer navlas zopakovalo, len sme vypísali kratšiu, 78,4 km disciplínu K.hoľa-Sl. Ľupča-Predajná. Aj piloti, ktoí napriek varovaniam štartovali neskoršie sa opäť museli prebíjať búrkami a čelo pelotónu nad Braväcovom znovu postihla kríza. Tentoraz zo skupinky zachraňujúcich sa pilotov nad úbočiami Braväcova musel vystúpiť Honza Krofta. Pedro Nedoma, Dan, Fero Nizner a ja sme mohli vyraziť ďalej na západ. Údolie nad Breznom bolo pod mrakom a podobne to vyzeralo aj pred Chopkom. Všetci štyria sme vyrazili smerom nad Mýto a určite všetkým spôsobovala bolenie hlavy ťažká voľba správnej trasy.   Fero sa rozhodol pre hory a odbočil doprava, my s Danom sme ešte niekoľko minút váhali, ale keďže Fero nás nepresvedčil, odbočili sme na juh k Breznu. Fero to posadil v Bystrej a my traja sme s menšími alebo väčšími problémami pokračovali ďalej. Postup sa drasticky spomalil, pretože nad Breznom nás zastihol silnejúci juhozápadný vietor. Ten nakoniec zapríčinil, že od Predajnej sme postupovali slimačím tempom, zhora sme sa pozerali na cieľovú pásku, videli sme aj zámok v Ľupči, len sa zdal takmer nedosiahnuteľný. Na úrovni Lučatína Pedro odbočil do hôr, práve na miestach, kde sa to vhodnými pristávacími plochami nijako nehemží. Tá turbulencia, ktorú som tam zažil, vysoko predčila aj tú, cez ktorú som sa musel prekusávať v Alpách počas ME. Pevne som sa držal hrazdy, modlil a snažil sa z každého stúpania dostať maximum. Nad otočným bodom bol prvý Dan, jeho klzák proti vetru preukázal najväčšiu priebojnosť a zo 100 m prevýšenia nad zámkom ešte dokázal preletieť vyše 4 km po trase. Ja som sa priblížil asi na 300 metrov od otočného bodu, ale vzhľadom na nedostatok bezpečných pristávacích plôch som radšej volil návrat k hlavnej ceste, hoci som tým stratil takmer 1 km vzdialenosti. Bol som ale unavený, veď 4,5 hodiny v takej turbulenci dá riadne zabrať. Pedro pristál v sektore FAI.

Slovensko 5. kolo, 17.8.2000, K. hoľa                         Pohár Podbrezovej, 2. kolo

1. Sladký                      63,3 km            894 b                1. Vyhnalík            68,2 km            504 b

2.Kolesár                      55,2 km            816 b                2. Nedoma            64,6 km            488 b

3. Nizner                       38,8 km            676 b                3. Sladký                  63,3 km           481 b               

Silnejúci západný vietor nás prinútil zmeniť v piatok štartovisko, vybrali sme si Baranovo a vypísali na prvý pohľad jednoduchú, ale vzhľadom na silný výškový západný vietor zradnú disciplínu v dĺžke 67,6 km Baranovo-Polomka-Rohozná(letisko). Jednoduché ale vôbec nebolo uchytávanie sa v úzkom údolí pred štartom. O tom sa presvedčil aj znalec miestnych podmienok Bohuš Kolesár, ktorý si vybral nevhodný interval a ocitol sa na somárskej lúke, čím prišiel o výbornú druhú priečku v domácich majstrovstvách. Aj ja som dlho váhal a štartoval som až okolo pol tretej s predsavzatím predovšetkým sa uchytiť. Nešlo to ľahko a keď to konečne buchlo, tak som len sledoval, ako sa pomedzi nami preplieta svojím typickým spôsobom Fero Nizner a necháva ma hlboko pod sebou. Stúpania boli od výšky 1500m slabé a rozbité a tak som sa sústredil na balónovanie. Raz som preskočil tam, potom onam, ale nikde to nepomáhalo. V kuse som si nadával, pretože mi to nešlo a aj na zemi sa ma Radel Dykast neveriacky spýtal: Juraji, tos byl ty, co tak blbě točil mimo jádra a překážel mi? Pedro Nedoma a Dan Vyhnalík podmienky nedocenili a takmer pri Plešiach pristáli, ale podarilo sa im zo psej výšky zdvihnúť. Znos bol síce stále dobrý a silný, ale nedarilo sa mi dosiahnuť základňu, až som napokon pri Plešiach nechal Tona Pavelku aj s partiou vydal som sa nelogicky proti kurzu pod jeden mrak, ktorý ma konečne dostal do základne. Odtiaľ nasledoval preskok nad Krpáčovo, opäť základňa, aj keď s problémami, ale odtiaľto už myslím na to, ako mať nad otočným bodom čo najväčšiu výšku, aby bolo možné v silnom protivetre (vyše 30 km/h) dosiahnuť letisko v Rohoznej. Snažím sa letieť na minimálnom opadaní, beriem každý polmeter a sledujem vývoj  mrakov nad Polomkou. Za Mýtom zisťujem, že sa akurát rozpadávajú a chytá ma skepsa. Vtom som zazrel Pedra krúžiť pri Bacúchu pomerne zdravý stupák a pripájam sa k nemu. Sme vo výške 2200 metrov, ale to vôbec nestačí na otočenie a doklz. Zrazu si všímam, že mraky nad dolinou v základni opäť stemneli. Bez otáľania vyrážam a odmenou mi je stabilný trojmeter, ktorý ma vynáša do základne. Pedro váhal o minútu dlhšie, než bolo zdravé a už to stúpanie nenachádza. Mne stačí už len prebalónovať dva kilometre nad otočný bod, čo netrvalo ani tri minúty, ofotiť a potom napnúť na krídle a na sebe všetko, čo sa dá a pokúsiť sa preletieť tých zvyšných 7 kilometrov z prevýšenia 2200 metrov. Keby som nemal GPS, bol by som si myslel, že sa vôbec voči zemi nehýbem. Asi kilometer po otočení som stretol Dana letiaceho k otočňáku a v duchu som mu poprial všetko dobré, sám som sa sústredil na udržanie optimálnej rýchlosti. Aj napriek tomu mi hrebeň Rudohoria, ktorý ma oddeľuje od plošiny Rohoznej v horizonte stúpa a na úrovni Bacúcha odbočujem viac južne do hôr, kde som našiel nulku, ktorá mi pomohla k prekonaniu kritického miesta. Potom už je to hračka a do cieľa prilietam na plné ruky asi v 30 metroch. A keď ani ďalšiu hodinu nikto neprilieta, je mi jasné, že môj sen, obhájiť titul je na dosah ruky.  

Slovensko 6. kolo, 18.8.2000, Baranovo                      Pohár Podbrezovej 3. kolo

1. Sladký                      67,6 km            993 b                1. Sladký             67,6 km            965 b

2. Hloušek                    63,1 km            788 b                2. Nedoma            63,4 km            820 b

3. Nizner                       57,9 km            745 b                3. Hloušek            63,1 km            818 b   

V sobotu sa vietor trochu zjužnil, ale aj zosilnel. V horúčave sa vydávame na Baranovo, ale tam po niekoľkých hodinách zisťujeme, že sme na nesprávnom kopci. Vietor pulzuje a v nárazoch dosahuje hodnoty nad 10 m/s. Koniec-koncov nás o tom presviedčajú predletci. Jeden, Marek Oravec, keď zistil, že sa z údolia nedostane, pristáva na malej lúke pri motoreste, druhý, jeden fúzatý Maďar na Atlase ako vystrihnutý z kalendára o maďarskej puste sa nedal poučiť a tvrdošijne stojí v protivetre na mieste a ustiela si to na stromoch vedľa cesty. Komisia pilotov sa zhodla v názore, že netreba riskovať a kolo sa zrušilo.

V nedeľu mal pokračovať podobný ráz počasia a preto sa ráno otovrila diskusia na tému, či ísť lietať, alebo nie. Česi už mali nalietané dosť a čakala ich cesta domov, usporiadatelia boli radi, že na čele súťaže je člen ich deltaklubu, takže jedine Maďari chceli ísť lietať. Skončilo to kompromisom. Súťaž sa oficiálne ukončila, vyhlásili sa výsledky a Maďari išli lietať na Pleše.

Celkové výsledky:

Majstrovstvá Slovenska v ZL 2000

1. Juraj Sladký, Laminar 14 ST, Podbrezová                 4973 b

2. Ferdinand Nizner, Stealth KPL2, Podbrezová           3884 b

3. Bohumír Kolesár, Stealth KPL2, Podbrezová             3462 b

4. Jozef Kuník, Stealth KPL2, Podbrezová                      3445 b

5. Vlastimil Hloušek, Haman, Žilina                                  3176 b

6. Anton Pavelka, Flavio, Piešťany                                   2788 b

7. Štefan Šurlák, Stealth KPL2, Žilina                              2013 b

8. Jaroslav Sojka, Moyes XS 155, Prešov                      1888 b

9. Štefan Sadloň, Colibri, Myjava                                     1803 b

10. Peter Gašparovič, Moyes XS 155, Košice              1543 b

Pohár Podbrezovej 2000

 1. Juraj Sladký, Laminar 14 ST, SK                               1760 b

2. Dan Vyhnalík, Laminar 14 ST, CZ                               1621 b

3. Petr Nedoma, Laminar 14 ST, CZ                                1547 b

4. Radek Dykast, La Mouette, CZ                                    1377 b

5. Ferdinand Nizner, Stealth KPL2, SK                            1375 b

6. Radek Bareš, Moyes CSX5, CZ                                  1319 b

7. Jozef Kuník, Stealth KPL2, SK                                    1299 b

8. Ivan Šatra, Xtralite, CZ                                                 1293 b

9. Vlastimil Hloušek, Quasar, SK                                    1283 b

10. Přemysl Beneš, Xtralite, CZ                                      1279 b  

Bodovanie bolo podľa programu RACE, hodnoty pre MSR boli A=4km, L=30km, T=2hod, piloti v cieli 10%.

Záver tohto príspevku by mohol byť takmer zhodný s tým, čo som napísal o M SR 1999, len sme všetci o rok starší. V prvej desiatke MSR sú len štyria piloti mladší než 40 rokov, dvaja majú nad 50...........

Juraj Sladký