|
Majstrovstvá Slovenska 1994-1995 V roku 1994 sa nám po prvý raz nepodarilo
ukončiť majstrovstvá v danom roku a pokračovali sme aj v nasledujúcom.
Počasie nám na súťažiach v roku 1994
naozaj neprialo a najhodnotnejším výkonom l. kola v Žiline bolo Niznerových
27,5 km do Zázrivej. Nevysvetliteľnou zhodou okolností sa do seriálu
majstrovstiev SR nedostala medzimestská liga v Žiline, ktorá sa nakoniec
stala najvydarenejšou súťažou roka a ozdobou, ktorej bol opät' let Fera
Niznera na sedlo Hruštín a späť pod Straník
v dĺžke 78 km. Už tradičné uzatvára sezónu Pohár
Podbrezovej,
na ktorom obvykle dosahujeme najlepšie výkony sezóny, ale tentoraz
počasie totálne sklamalo a odlietali sme len jedno platné kolo.
Celkovo sme teda v roku 1994 v hodnotení M
SR mali len tri platné disciplíny a v súlade s požiadavkou športového
poriadku
na 4 platné disciplíny sme nemohli vyhlásiť' majstra Slovenska za
rok 1994. Ale takisto v súlade so športovým poriadkom
mohla športová komisia určiť reprezentačné družstvo na rok 1995, v
ktorom bol úradujúci majster Slovenska z 1993 Bohuš Kolesár a ďalší
piloti z poradia roku 1994. V roku 1995 sme sa poučili a do seriálu
zaradili všetky na Slovensku konané súťaže. Veľmi pekne vyšlo l.
kolo v
Žiline, kde boli uletené dve disciplíny na uzavretom trojuholníku. Prvú,
kratšiu,
vyhral Dušan Podstavek, druhú Juraj Sladký. Iste aj sám seba
najviac sklamal Fero Nizner, ktorý v tieto dni len
na D. Podstavka stratil asi 1200 bodov. A Dušan sa vyšvihol na čelo priebežného
poradia, ktoré už do konca sezóny neopustil. Medzimestská liga a súčasne 2. kolo, opäť
v Žiline, sa vyznačovala veľkým počtom zahraničných (maďarských a
moravských) pilotov a malým počtom slovenských pilotov (chýbali dokonca dvaja
piloti z vedúcej pätice). Uletela sa len jedna disciplína, ktorú
vyhral F. Nizner, ale vedúce postavenie si upevnil
D. Podstavek a pred poslednou súťažou v Podbrezovej viedol o 500 bodov
pred Bohušom Kolesárom a cca 900 pred Sladkým, Kuníkom a Niznerom.
Dušan neponechal nič na náhodu, z troch disciplín
jednu vyhral, v ostatných
dobré bodoval a výsledkom bolo suverénne
prvé miesto pred B. Kolesárom a J.
Sladkým. Dušan
je teda majstrom Slovenska za roky 1994 -1995 a to úplné zaslúžene.
Lietal najspoľahlivejšie zo všetkých a v každej disciplíne sa umiestňoval
na špičke. Dá sa povedať, že nemal v seriáli
slabý deň. Lietal s patričným sebavedomím podopretým výkonným klzákom
zn. Quasar. Bohuš
Kolesár po určitej kríze koncom osemdesiatych rokov dosiahol ojedinelú
sériu: 1991 – majster SR 1992 -2.miesto 1993 - majster SR 1994-95 -2.miesto Ak bude Bohuš v nastúpenom trende pokračovať, máme
už meno majstra na rok 1996, najmä keď
si uvedomíme, že Bohuš ide svoj olietaný Moyes XS
vymeniť za novučičký Xtralite. Juro Sladký odviedol svoj štandard a keby nebol chýbal
na 2. kole v Žiline, mohol bojovať o druhé miesto. V závere sezóny ho postihol pokles formy, čo sa odzrkadlilo na výsledku v Pohári Podbrezovej.
Juro takisto prezbrojuje na novú techniku (Quasar
13 S) a počkáme si, ako zvládne prechod z
Moyesa XS. Jožo Kuník
nevynechal žiadnu súťaž, ale neoslnil.
Gloriola úspešného pi lota z ME 1994 v Laragne vyprchala a
nebyť toho, že E. Benďák vynechal jednu Žilinu a F. Nizner Podbrezovú, mohol
skončit' až na šiestom mieste. Ľuboš
Benďák má vel'ký talent, veď vlastne bez akéhokoľvek tréningu vždy drží
krok s najlepšími. Veľká škoda pre slovenské závesné lietanie, že nemá
viac ambícií. Fero
Nizner lieta s veľkou trpezlivosťou, ale vždy zo zadných pozícií a na istotu.
Nikdy som ho nevidel viesť pole pilotov, ale vie si poradiť aj sám.
Škoda, že má také slabé tréningové možnosti.
Uvidíme, ako mu pomôže teraz ešte utajovaná modernizácia letového parku
(v kuloároch sa šepká o Xtralite). Ak
by sme na základe výsledkov hodnotili úspešnosť jednotlivých klubov,
určité vychádza najúspešnejšie Deltaklub Podbrezová, ktorý pravidelné
zbiera tituly od roku 1991 .Asi je to aj vďaka tomu, že žiadny z jeho
pilotov nie
je z Podbrezovej. Smutné je, že prakticky prestal existovať kedysi mocný klub
v Banskej Bystrici a v Žiline zanedbali výchovu mladých. Výchova mladých
pilotov sa pravidelné uskutočňuje asi len v Deltaklube Hačava v Košiciach,
ktorý by už v roku 1996 mali reprezentovať - 5 piloti. Aj napriek tomu, že záver článku by mohol pre ZL vyznieť dosť pesimisticky, v poslednom čase sa ukazuje, že záujem o tento šport na Slovensku existuje, len ho treba podchytiť, a hlavne treba dať o sebe vedieť. Je to ako v obchode, keď o vás nikto nevie, nikto od vás nič nekúpi.
Juraj Sladký
|