Stránka histórie slovenského závesného lietania


Výsledky   Fotogaléria   Návrat

 Majstrovstvá Európy Francúzsko - Millau  2004

 

Od 20. júna do 2. júla  sa konali v okolí francúzskeho mestečka Millau majstrovstvá Európy v závesnom lietaní. Za ZP Šport Podbrezová sa jej zúčastnila slovenská reprezentácia v zložení Nizner, Sladký, Kuník, Kolesár, s dušou tímu A. Nociarovou. Zo Slovenska sa súťaže zúčastnili ešte piloti V. Hloušek, a V. Kašpar. Súťaže sa zúčastnilo celkom 109 pilotov závesných klzákov z Európy a 11 zo zvyšku sveta.

V nedeľu 21. júna sme potrénovali zo štartu Puncho a celkom slušné podmienky na lietanie nám zabránilo dokonale využiť len nutnosť zúčastniť sa otváracieho ceremoniálu. Ten sa začal sprievodom ulicami Millau až do centra, kde funkcionári FAI, FFVL a mesta súťaž oficiálne otvorili.

22. jún - 1. kolo

Organizátori zvolili štart Pic d Andan pre zosiľujúci JV vietor. 87 km úloha viedla na sever k La Canourgue, odtiaľ na východ proti vetru – Choiza, s cieľom  Severac na planine. Cirrus nad štartom zabrzdil skoré štarty. Do cieľa doletel len M. Ruhmer za 2 hod. 45 min. Väčšina pilotov pristála v okolí 2. otočného bodu Choiza za pomerne silného vetra, zosilovaného ešte účinkom termických závanov. Na to doplatil Chorvát Ľubomír Tomaškovič, ktorého vietor pri pristávaní otočil naspäť, pričom zachytil o pás stromov s následným pádom. Napriek snahe ostatných prítomných pilotov o okamžitú resuscitáciu Ľubomír podľahol viacerým zraneniam. Z našich sa najďalej dostal J. Sladký na 49,8 km. Večer po odovzdaní GPS v Millau pláž nás pri návrate k autu čakalo nemilé prekvapenie. Rakúšan Seppi Salvenmoser nedal pozor pri cúvaní a narazil do klzákov uviazaných na nosiči nášho auta. Výsledok nárazu sme zistili až ráno v kempe. Najviac si to odnieslo krídlo Juraja Sladkého ohnutím oboch nábežiek a kýlu v prednej časti. Náhradné rúry sa nám nepodarilo zohnať a Juraj mohol pokračovať v súťaži len vďaka ochote R. Bareša z českého tímu, ktorý mu požičal svoje rezervné krídlo.

23. jún – utorok

Úloha zrušená pre tragickú udalosť predošlého dňa. Chorvátske družstvo sa rozhodlo odstúpiť zo súťaže a Majstrovstvá Európy 2006 bude organizovať na Ľubomírovu počesť.

24. jún – streda

Prechod slabého frontu s prehánkami. Voľno sme využili na prehliadku mestečka Rockfort,  kde objavili výrobu plesňového syra. Syr dozrieva v mnohých jaskyniach vápencového masívu nad mestom.

25. jún - 2. kolo

Z až SZ vietor. Úloha 123,3 km mnohouholník zo štartu Puncho cez Luzenc, Caylus, Viala, Baudil. Do cieľa doletelo 43 pilotov. Najrýchlejší bol Reisinger za 2 hod. 34 min. 12 minút pred Ruhmerom a 13 pred Bondarčukom. Z našich Sladký 77,1 km, Nizner 71,2 km.

26. jún – 3. kolo

Slabý JZ, Z vietor, väčšinou bezoblačná termika, dostupy až do 3000 m. Úloha 133 km zo štartu Puncho cez Choizal, Lanuejols, Massegros, cieľ Millau pláž. Slabý vietor umožnil využiť západný aj južný štart. Najkrajšia úloha súťaže, v cieli až 70 pilotov. Zvíťazil Ploner za 2 hod. 38 min. o 1 min. pred francúzmi Boisselierom a Alonzim. Z našich v cieli Nizner za 3h55. So súťažou sa rozlúčil Japonec Hiroshi Onuma, ktorý po tamblovaní otvoril padák. Skončil s poranenou rukou a pomliaždeninami.

27. jún – 4. kolo

106 km trať cez 4 otočné body Foutaneilles, Luzencon, Larnac, Nant s cieľom Sarah farm. V cieli bol prvý rakúšan Weissenberger za 2 hod. 58 min., 14 sek. pred Alonzim a 32 sek pred talianom Cataldim. V cieli bolo 13 pilotov. Z našich najďalej Sladký 26,1 km.

28. jún – pondelok

Ráno dážď. Oddychový deň, sme využili na utužovanie družby s našimi českými bratmi na spoločnej haruľovej párty v kempe Les Rivages.

29. jún – 5. kolo

Vietor severných smerov. Využívame štart Brunas. Úloha 115 km cez 4 otočné body Canie, Massegros, Lanuejols, Farm s cieľom na Millau pláž. Slabý vietor na štarte spôsobil, že aj niekoľko favoritov sa neuchytilo (Reisinger). V cieli je 11 pilotov. Víťazí Ruhmer za 2 hod. 59 min., 3 sek pred Boisselierom a 12 sek pred Plonerom. Z našich je najďalej Sladký 88,1 km.

30. jún – 6. kolo

Podobné počasie ako predošlý deň. Organizátori dlho váhali s voľbou štartu. Nakoniec rozkladáme na štarte Puncho západ. Vietor sa postupne otáča na južný, až sme nútení preniesť klzáky na južný štart. 116 km úloha je neskôr skrátená na 98 km cez 2 otočné body Choizal a Village s cieľom Millau pláž. Zvíťazil Ruhmer za 2 hod. 32 min., 3 min. pred Bondarčukom a Gričarom. V cieli je 27 pilotov. Sladký dopláca na nepresné nastavenie hodiniek , s odletom 2 min. pred otvorením štartovnej brány.

1. júl - 7. kolo

SZ vietor s tendenciou zosilovania popoludní. Dosť veľa vysokej oblačnosti tlmí termiku. Úloha 99,4 km zo štartu Brunas s dvojnásobným preskokom údolia Millau, s 5 otočnými bodmi Caylus, Bound, Quiers, Brunas, Eulalie, s cieľom v Sarah farm. Do cieľa dolieta 47 pilotov. Víťazí Boisselier za 1 hod. 58 min., 8 sek. pred Gričarom a 21 sek. pred Olsonom. Až 50 km/h vietor na planine spôsobil veľké problémy s pristávaním. Náš Nizner otvára brzdiaci padáčik a dopláca na tvrdé pristátie zlomenou kľúčnou kosťou a poranenou nohou. Horšie je na tom angličan Grant Grossingham, ktorého odváža vrtuľník so zlomenou kľúčnou kosťou, niekoľkými rebrami a narazenými krčnými stavcami.

2. júl – piatok

Napriek ešte silnejšiemu vetru ako predošlý deň a protestom súťažiacich, nás organizátori ženú na Brunas. Po príchode na štart je však okamžite jasné, že lietať sa nedá a kolo je zrušené. Poobedie využívame na prehliadku templárskeho hradu v La Couvertoirade. Večer je záverečný ceremoniál v kempe Millau pláž s pohostením a zábavou. V súťaži víťazí staronový master Európy a sveta Manfred Ruhmer, pred talianom Plonerom a francúzom Alonzim. V družstvách víťazí Rakúsko pred Francúzskom a Talianskom. Nám zostáva 17. miesto, ktoré nám jasne naznačuje, že európska špička sa nám opäť vzďaľuje.

Súťaž neukončilo 18 pilotov pre zranenia alebo neopraviteľné poškodenie klzáka, (okrem 3 odstúpených Chorvátov), výsledok tvrdých meteorologických podmienok tohto roku v Millau a možno aj nie najlepšieho rozhodovania organizátorov súťaže.

V technike sa na prvé miesto vďaka dobrej cenovej politike a dobrým výkonom prebojoval Aeros so 45 klzákmi, 2. Moyes – 37 klzákov, 3. Laminár – 21 klzákov.

Nasledujúce Majstrovstvá Európy by sa mali konať v roku 2006 v Chorvátsku na terénoch Istrie – Učka a Buzet.

©BK