Majstrovstvá
Európy 2000 v závesnom lietaní v Rakúsku
V dňoch 7. až 23. júla 2000 sa
slovenská reprezentácia v závesnom lietaní a súčasne členovia ŽP šport
Podbrezová zúčastnili Majstrovstiev Európy v závesnom lietaní v Rakúsku v
zložení Juraj Sladký, Ferdinand Nízner, Bohumír Kolesár a Jozef Kuník.
Podujatie sa konalo v atraktívnom prostredí tirolských Álp, pre závesné
lietanie však vo veľmi náročnom vysokohorskom teréne s komplikovaným systémom
výškových prúdení a údolných vetrov, so silnou turbulenciou a záveternými
rotormi, o čom sa mali možnosť presvedčiť aj členovia nášho družstva. Súťaže
sa zúčastnilo 99 pilotov z 21 štátov Európy. Podujatia sme sa mohli zúčastniť
najmä vďaka podpore Železiarní Podbrezová a.s.
Do dejiska majstrovstiev sme dorazili už 5. júla, s
cieľom niekoľko dní trénovať a spoznať miestne terény. Zhoršenie počasia
v celej strednej a západnej Európe nám veľmi neprialo a umožnilo len jeden
kratší tréningový let. Zvyšok času pred začiatkom súťaže sme venovali
spoznávaniu terénu aspoň z auta a pešou turistikou.
V nedeľu 9. júla sa konalo slávnostné otvorenie v Innsbrucku
sprievodom cez mesto a programom pod zlatou strechou, ktorá je symbolom mesta.
Nepriaznivé počasie umožnilo prvý súťažný let až 13. júla z pôvodne
neplánovaného terénu v údolí Zillertallu. Štartovisko nás privítalo 20
cm nového snehu a oblačnosťou pod úrovňou štartu. Bola vyhlásená disciplína:
Hohenstrasse - Zell am Ziller - SteinerHoff - Meierhofen v dĺžke 46,7 km.
Zatienenie údolia neumožnilo kvalitnú disciplínu a 15 pilotov neodštartovalo
v povolenom čase pre chrbtový vietor. Naše družstvo to síce stihlo, ale
slabé termické podmienky nám nedovolili doletieť do cieľa. Najlepšie sa
umiestnil F. Nizner na 33. mieste. Disciplínu vyhral úradujúci majster sveta
a Európy Manfred Ruhmer (AUT) za 2 hod. 01 min., pred Olegom Bondarčukom (UKR)
a Kristianom Ciechom (ITA). V cieli bolo 24 pilotov
Zlé počasie s častými prehánkami
pokračovalo aj v nasledujúcich dňoch a tak 16. 7. organizátori vyhlásili
pre spestrenie voľného času pilotov let na presnosť pristátia z terénu
Hinterhornalm v Gnadenwalde. Vyhral ho domáci borec Rupert Plattner. Náš J.
Kuník sa umiestnil na peknom 5. mieste.
2. súťažné kolo sa konalo až 17. 7. z terénu Seegrube nad
Innsbruckom s fotením odletového terča v Gnadenwalde späť na Seegrube, ďalší
otočný bod - horná stanica lanovky Rofan s cieľom v Gnadenwalde v celkovej dĺžke
80,4 km. Do cieľa doletelo 9 pilotov. Najrýchlejší bol Rakúšan J.
Zweckmayr. Poradie našich bolo: Nizner 35, Kolesár 43, Sladký 54, Kuník 76.
Úlohu tiež poznačilo zhoršenie počasia v priebehu dňa a do cieľa doleteli
len domáci alpskí piloti s dobrou znalosťou miestnych podmienok.
18. 7. sme leteli 3. kolo súťaže opäť
z terénu Seegrube - štartovacie hodiny Gnadenwald - otočný bod St.
Georgeberg - späť na Seegrube - cieľ v Gnadenwalde s dĺžkou 64 km.
Podmienky boli z doterajších kôl najlepšie. Bolo však potrebné lietať v
tesnej blízkosti skál, kde fungovala silná, ale veľmi turbulentná termika a
vyhnúť sa klesnutiu pod 1500 m nad morom, kde už účinkoval silný údolný
vietor z Bavorska, ktorý rušil termické prúdy. Zvíťazil M. Ruhmer (AUT)
pred K. Ciechom (ITA) a R. Plattnerom (AUT). V cieli bolo 49 pilotov. Z našich
do cieľa doletel B. Kolesár, ostatní sa umiestnili : Nizner 51, Sladký 60,
Kuník 73.
19. 7. sme síce rozložili klzáky na štarte Seegrube, ale
chrbtový vietor a prehánky neumožnili vyhlásenie súťažného kola. Ďalší
deň 20. 7. bola vyhlásená 4. disciplína: Seegrube - Gnadenwald - Rofan -
Seegrube - s cieľom v Gnadenwalde v dĺžke 80,4 km. Podmienky boli podobné
ako v predošlom kole, naviac bolo treba preletieť veľkú zatienenú oblasť v
priestore Gnadenwaldu. Do cieľa doletelo len 5 pilotov. Zvíťazil M. Ruhmer za
2 hod. 24 min., pred O. Bondarčukom a J. Zwekmayrom. Z našich bol najlepší
J. Sladký na 19. mieste pred Kuníkom (21), Niznerom (44) a Kolesárom (49). Úlohu
poznačila diskvalifikácia 9 pilotov do konca súťaže, ktorí lietali v zakázanom
priestore CTR letiska Innsbruck, ktorý zaberal polovicu údolia.
21. 7. sa organizátori rozhodli zmeniť miesto štartu
na 2300 m vysoký Venet pri Landecku. Konečne sme mohli štartovať na sever a
nie do záveterného prúdenia. Počas celej súťaže bolo severozápadné prúdenie,
nie najvhodnejšie pre túto oblasť Álp, kde sa lieta prevažne na južných
svahoch. Počasie bolo najlepšie z celej súťaže a umožňovalo letieť vo výškach
cez 3000 m. Vyhlásená bola 82 km dlhá disciplína z Venetu cez otočný bod
Liebher do cieľa v Gnadenwalde. Úlohu sťažil preskok údolia na južné
svahy. Zvíťazil R. Walbec (FRA) za 1 hod. 50 min. pred M. Ruhmerom (AUT) a R.
Reisingerom (AUT). Darilo sa aj nášmu družstvu, keď medzi 41 pilotmi v cieli
boli aj J. Sladký, J. Kuník a F. Nizner. V družstvách sme sa po 5. úlohe
dokonca dostali pred české družstvo, napriek tomu že boli šiesti a my len
štyria.
Sobota 22. 7. bola posledným súťažným dňom. Štartovali
sme zo Seegrube cez štartovacie hodiny v Gnadenwalde, naspäť na otočný bod
Nordliger Hutte, ďalej cez Rofan do Zillertallského údolia - otočné body
Zell amZiller, Kanzelkehre a späť do Gnadenwaldu - celkom 147,3 km. Najnáročnejšia
úloha celej súťaže nedovolovala dlho otáľať na štarte a tak krátko po
otvorení štartovacieho okna o 12:45 hod. sa štartovisko vyprázdnilo.
Počasie bolo podobné ako predošlý
deň, ale SZ vietor zosilnel. Let do Gnadenwaldu bol bez problémov, ale späť
proti vetru bolo treba letieť opatrne, dotáčať maximum. Tu si nedal pozor J.
Kuník a musel pristáť pod štartom Seegrube.
V ďalšej časti trate sa letí po kopcoch s výškou nad 2600 m, cez priečne
rebrá s hlbokými údoliami a silnými záveternými efektami. Pred otočným
bodom Nordliger Hutte na to doplatil F. Nizner, keď bol nútený v silnom
klesaní a turbulencii zletieť do údolia a pristáť. Nad otočným bodom už
boli silné termické prúdy a po dotočení výšky cez 3000 m bol let naspäť
k Seegrube bez problémov. Tu sa prejavilo silné záveterné klesanie, ktoré
sme museli nahradiť pomalým a trpezlivým dotočením výšky na úpätí
kopcov. Oblasť okolo Gnadenwaldu už bola zatienená a začínalo slabo pršať,
čo ukončilo naše nádeje na uletenie celej trate. Nasledoval už len doklz vo
veľmi turbulentnom ovzduší, pretože v tejto oblasti sa už silne prejavoval
bavorský údolný vietor od východu. I tak J. Sladký a B. Kolesár uleteli 74
km. Priebeh letu možno vidieť aj zo záznamu GPS vo výreze mapy a z barozáznamu.
Celú trať uletel v triede 1 len jediný pilot M. Ruhmer, čím len potvrdil
svoje suverénne víťazstvo a stal sa opäť majstrom Európy. Vicemajstrom sa
stal domáci R. Reisinger pred Olegom Bondarčukom z Ukrajiny.
12. Majstrovstvá Európy sa skončili uletením len šiestich súťažných
úloh z možných trinástich. Potvrdilo sa, že alpské prostredie nie je
najvhodnejším dejiskom pre také športy, ako je závesné a padákové
lietanie. Prvýkrát v histórii závesného lietania boli použité GPS (Global
Positioning System) pre vyhodnotenie uletenej trasy pilota. Fotografovanie otočných
bodov bolo používané len ako záloha pri zlyhaní prístroja GPS. Pilotom,
ktorí nemali GPS, ho požičal organizátor. Toto značne urýchlilo a zjednodušilo
vyhodnocovanie úloh. Trochu nás zarazila snaha organizátorov šetriť na každom
kroku, keď napr. obedové balíčky boli dávané pilotom len počas letových
dní. Mnohí piloti nám pripomínali priateľskú atmosféru a pohostinnosť počas
ME v závesnom lietaní v roku 1998 v Podbrezovej.
V súťaži družstiev zvíťazilo domáce Rakúsko pred Francúzskom
a Talianskom. Naše družstvo skončilo na peknom 11. mieste, tesne za Českou
republikou, o čom sa rozhodlo až v poslednom kole.
V jednotlivcoch sa najlepšie umiestnil
J. Sladký na 41. mieste pred F. Niznerom (47), B. Kolesárom (49) a J. Kuníkom
(64). Naše umiestnenie, vzhľadom na neznalosť alpských terénov a technické
vybavenie, považujem za úspech.
Súčasťou ME bola aj súťaž žien, ktorých sa zúčastnilo
len 6. Zvíťazila Kathleen Rigg (GBR), pred Corinou Schwiegerhausen (D) a
Francoise Mocellin (F).
Kategória 2. - pevné klzáky s aerodynamickým riadením,
už začína mať svoje pevné miesto, aj keď sa jej zúčastnilo len 13 súťažiacich.
Lietali rovnaké disciplíny ako kategória 1 a presvedčili svojimi výkonmi,
keď napr. v poslednej najdlhšej disciplíne, doleteli do cieľa traja, oproti
jedinému v triede 1.
Závesné klzáky za posledné 2 roky nezaznamenali žiadnu prevratnú zmenu.
Rozdiel medzi bežnými súťažiacimi a top pilotmi je hlavne v tom, že prvý
používajú sériovo vyrábané závesné klzáky a druhí majú závodné špeciály
s mnohými úpravami, zvyšujúcimi maximálnu rýchlosť a kĺzavosť. Najviac
zastúpenými klzákmi boli ICARO Laminár ST 27 kusov, Moyes 20, AEROS Stealth
16, LA MOUETTE Topless 14. V postrojoch pilotov vidieť snahu po aerodynamickej
čistote. Všetky kapsy a záchranný padák, ktoré v minulosti boli prišité
na povrch postroja, sa teraz ukrývajú pod povrchom a postroj tak nadobúda
dokonalý kvapkovitý tvar. Prístrojová technika sa tiež ustálila, najviac
používanými sú prístroje Flytec, Brauniger a GPS sa už stalo štandartnou
výbavou. Čoraz viac pilotov používa prepojenie medzi variometrom a GPS pre
optimalizáciu doklzov.
Počas ME sa nalietalo celkove 23 486 km v triede 1, čo znamená približne 300
km na jedného pilota počas 6 dní. Keďže boli vyhlasované nie veľmi dlhé
disciplíny, je to slušný výkon. Organizátori zvládli súťaž celkom
dobre, hoci museli každý deň zabezpečiť dopravu závesných klzákov kabínovou
lanovkou na štartovisko. Najväčším problémom bolo počasie, netypické pre
toto obdobie roka. Organizátori sa poistili aj tým, že pre platnosť súťaže
stanovili v propozíciách len 3 kolá, hoci doteraz to boli vždy 4. Súťaž
sa snažili urobiť atraktívnou aj tým, že dolet do cieľa mal byť vždy na
oficiálnu pristávaciu plochu v Gnadenwalde, kde bol postavený obrovský stan
s občerstvením a konali sa tu rôzne akcie. Súťaž so šiestimi odletenými
kolami je teda platná a zostáva len dúfať, že 13. ME v Slovinsku o 2 roky
budú mať priaznivejšie podmienky a počasie nebude robiť také netypické
zmeny.
©BK |