Stránka histórie slovenského závesného lietania


Výsledky   Fotogaléria   Návrat

Majstrovstvá Slovenska 1994-1995 

V roku 1994 sa nám po prvý raz nepodarilo ukončiť majstrovstvá v danom roku a pokračovali sme aj v nasledujúcom. Počasie nám na súťažiach v roku 1994 naozaj neprialo a najhodnotnejším výkonom l. kola v Žiline bolo Niznerových 27,5 km do Zázrivej. Nevysvetliteľnou zhodou okolností sa do seriálu majstrovstiev SR nedostala medzimestská liga v Žiline, ktorá sa nakoniec stala najvydarenejšou súťažou roka a ozdobou, ktorej bol opät' let Fera Niznera na sedlo Hruštín a späť pod Straník v dĺžke 78 km.

Už tradičné uzatvára sezónu Pohár Podbrezovej, na ktorom obvykle dosahujeme najlepšie výkony sezóny, ale tentoraz počasie totálne sklamalo a odlietali sme len jedno platné kolo. Celkovo sme teda v roku 1994 v hodnotení M SR mali len tri platné disciplíny a v súlade s požiadavkou športového poriadku na 4 platné disciplíny sme nemohli vyhlásiť' majstra Slovenska za rok 1994. Ale takisto v súlade so športovým poriadkom mohla športová komisia určiť reprezentačné družstvo na rok 1995, v ktorom bol úradujúci majster Slovenska z 1993 Bohuš Kolesár a ďalší piloti z poradia roku 1994.

V roku 1995 sme sa poučili a do seriálu zaradili všetky na Slovensku konané súťaže. Veľmi pekne vyšlo l. kolo v Žiline, kde boli uletené dve disciplíny na uzavretom trojuholníku. Prvú, kratšiu, vyhral Dušan Podstavek, druhú Juraj Sladký. Iste aj sám seba najviac sklamal Fero Nizner, ktorý v tieto dni len na D. Podstavka stratil asi 1200 bodov. A Dušan sa vyšvihol na čelo priebežného poradia, ktoré už do konca sezóny neopustil.

Medzimestská liga a súčasne 2. kolo, opäť v Žiline, sa vyznačovala veľkým počtom zahraničných (maďarských a moravských) pilotov a malým počtom slovenských pilotov (chýbali dokonca dvaja piloti z vedúcej pätice). Uletela sa len jedna disciplína, ktorú vyhral F. Nizner, ale vedúce postavenie si upevnil D. Podstavek a pred poslednou súťažou v Podbrezovej viedol o 500 bodov pred Bohušom Kolesárom a cca 900 pred Sladkým, Kuníkom a Niznerom. Dušan neponechal nič na náhodu, z troch disciplín jednu vyhral, v ostatných dobré bodoval a výsledkom bolo suverénne prvé miesto pred B. Kolesárom a J. Sladkým.

Dušan je teda majstrom Slovenska za roky 1994 -1995 a to úplné zaslúžene. Lietal najspoľahlivejšie zo všetkých a v každej disciplíne sa umiestňoval na špičke. Dá sa povedať, že nemal v seriáli slabý deň. Lietal s patričným sebavedomím podopretým výkonným klzákom zn. Quasar.

Bohuš Kolesár po určitej kríze koncom osemdesiatych rokov dosiahol ojedinelú sériu:

1991 – majster SR

1992 -2.miesto

1993 - majster SR

1994-95 -2.miesto

Ak bude Bohuš v nastúpenom trende pokračovať, máme už meno majstra na rok 1996, najmä keď si uvedomíme, že Bohuš ide svoj olietaný Moyes XS vymeniť za novučičký Xtralite.

Juro Sladký odviedol svoj štandard a keby nebol chýbal na 2. kole v Žiline, mohol bojovať o druhé miesto. V závere sezóny ho postihol pokles formy, čo sa odzrkadlilo na výsledku v Pohári Podbrezovej. Juro takisto prezbrojuje na novú techniku (Quasar 13 S) a počkáme si, ako zvládne prechod z Moyesa XS.

Jožo Kuník nevynechal žiadnu súťaž, ale neoslnil. Gloriola úspešného pi lota z ME 1994 v Laragne vyprchala a nebyť toho, že E. Benďák vynechal jednu Žilinu a F. Nizner Podbrezovú, mohol skončit' až na šiestom mieste.

Ľuboš Benďák má vel'ký talent, veď vlastne bez akéhokoľvek tréningu vždy drží krok s najlepšími. Veľká škoda pre slovenské závesné lietanie, že nemá viac ambícií.

Fero Nizner lieta s veľkou trpezlivosťou, ale vždy zo zadných pozícií a na istotu. Nikdy som ho nevidel viesť pole pilotov, ale vie si poradiť aj sám. Škoda, že má také slabé tréningové možnosti. Uvidíme, ako mu pomôže teraz ešte utajovaná modernizácia letového parku (v kuloároch sa šepká o Xtralite).

Ak by sme na základe výsledkov hodnotili úspešnosť jednotlivých klubov, určité vychádza najúspešnejšie Deltaklub Podbrezová, ktorý pravidelné zbiera tituly od roku 1991 .Asi je to aj vďaka tomu, že žiadny z jeho pilotov nie je z Podbrezovej. Smutné je, že prakticky prestal existovať kedysi mocný klub v Banskej Bystrici a v Žiline zanedbali výchovu mladých. Výchova mladých pilotov sa pravidelné uskutočňuje asi len v Deltaklube Hačava v Košiciach, ktorý by už v roku 1996 mali reprezentovať - 5 piloti.

Aj napriek tomu, že záver článku by mohol pre ZL vyznieť dosť pesimisticky, v poslednom čase sa ukazuje, že záujem o tento šport na Slovensku existuje, len ho treba podchytiť, a hlavne treba dať o sebe vedieť. Je to ako v obchode, keď o vás nikto nevie, nikto od vás nič nekúpi.

 

Juraj Sladký